7 sätt att få lönsamhet i din kundservice

Lönsamhet genom 80/30-regeln i kundservice

Arbetar ni efter devisen 80/30 i er kundservice? För dig som inte redan vet är det en klassisk metod för att sätta en kvalitetsstämpel på kundserviceavdelningar, som går ut på att 80 procent av alla samtal ska besvaras inom 30 sekunder.

I verkligheten är det inte hur snabbt ett ärende besvaras som avgör dess framgång, utan hur väl den behandlas. Om det är ett framgångsrikt företag med fokus på lönsamhet du vill driva ska du istället mäta faktorer som bemötande och lösningsgrad.

Bra kundservice ökar intäkter och lönsamhet

Är din kundserviceenhet bra på att ge service kommer dina intäkter att öka utan att du behöver sälja. Kunden blir mer lojal när den får ett gott bemötande och utgör därmed en viktig grund för att öka ditt företags lifetime value, det vill säga hur mycket kunder köper och hur länge.

Kring detta skriver vi kortfattat om i vår senaste guide. I den går vi i 7 steg igenom vad du som vill ha god ekonomi i din kundservice behöver tänka på. Att inte fokusera på att svara snabbt utan istället lösa kundernas problem är ett av dem. De andra ser du här:

  1. Låt kundservicen bli en prioriterad fråga
  2. Öka och omfördela avdelningens budget – men ställ krav
  3. Arbeta med merförsäljning
  4. Men respektera att inte alla kan sälja
  5. Investera i medarbetarna
  6. Bemanna kundservice efter rätt servicenivå

Ladda ner guiden genom att klicka på länken för att läsa mer om de olika stegen.

Hälsningar Jonas.

Topics: ekonomi