Arbeta med merförsäljning i din kundservice

Länge har det funnits en tydlig trend där kunderserviceenheter förväntas sälja. Som enhet lämpar sig kundserviceavdelningen utmärkt för det, då det är ett bra tillfälle att hjälpa kunderna med att exempelvis uppgradera sina tjänster. Det är också en utmärkt plats att testa olika tjänster och erbjudanden på. Tillsammans med marknads- och säljavdelningen kan erbjudanden paketeras och testköras under en begränsad tid för att sedan lanseras brett.

Men respektera att inte alla kan sälja

Det finns ett hinder mot punkten ovan och det är personalen själva. I många fall stretar de emot. För dem är det varken tjänste- eller behovsprioriterat, de saknar utbildning och får i de flesta fall inget incitament såsom provision eller bonus för att vilja arbeta med det. För att komma runt detta måste den befintliga personalen utbildas, förberedas och ges incitament för att vilja och kunna arbeta med merförsäljning. De som ändå inte känner sig bekväma med säljinslag ska inte heller åläggas det, då det kommer att göra mer skada än nytta. Vid nyrekryteringar måste säljaspekten finnas med i kravspecifikationen och kandidaterna bör testas utefter dessa premisser.

Läs mer om detta i 7 steg till en bättre ekonomi i din kundservice.

Topics: Kundservice, ekonomi, bättre ekonomi, bättre kundupplevelse, Bemanning, framtidens kundservice