8 tips på hur du får bättre försäljning i din kundservice

Kundservice som säljer?

I vårt arbete med att bemanna kundserviceavdelningar träffar vi många kundservicechefer och vd:ar. Under nästan alla våra möten får vi frågan hur de kan bli bättre på att arbeta med försäljning.

Lite oväntat säger vi då ofta att kundservice är outnyttjad guldgruva till merförsäljning inom svensk industri.

8 sätt för kundservice att sälja

Vi har märkt att vi oavsett bransch, produkt eller tjänst återkommer vi till samma tips och råd:

  • Inse vilken makt kundservicen besitter
  • Arbeta med försäljning som en del av kundkontakten
  • Rekrytera rätt medarbetare
  • Ge medarbetarna mandat att sälja
  • Avsätt tid för försäljning
  • Gör det värt mödan
  • Anställ en säljcoach
  • Struktur vinner över inspiration

Vikten av rätt personal för en säljande kundserviceavdelning

Alla åtta råd är viktiga om du vill arbeta med försäljning i din kundservice. Däremot tycker jag att du ska börja med att arbeta efter tips nr 3, att rekrytera rätt medarbetare, för att därefter bygga vidare med resten.

Det är av yttersta vikt att rätt person, med rätt kompetens, arbetar med försäljning inom kundservice. Rekrytera efter en noggrant utarbetad kravprofil, där ni identifierar viktiga egenskaper och kunskaper för att kunna arbeta i just er kundservice. Använd test i rekryteringsprocessen för att säkerställa att de utvalda kandidaterna faktiskt lever upp till kraven och undvik på samma gång att rekrytera efter magkänslan.

Läs hela guiden om hur kundserviceavdelningen kan sälja bättre

Läs mer om varje tips i ”Workz guide: 8 steg till bättre försäljning”, som du laddar ner nedan:

Topics: försäljning