Ett enkelt sätt att få nöjdare kunder – arbeta med den smidiga kundservicen

Vi har blivit alltmera kräsna med vår tid och den service vi får. Dagens teknologi har gjort oss vana vid att kunna beställa en taxi med bara en knapptryckning, att tända och släcka ljusen hemmavid även när vi är på kontoret och att ha hela vår musiksamling i telefonen. Att behöva sitta i telefonkö, knappa in våra personuppgifter eller leta upp ordernumret på en orderbekräftelse känns därför mer omständligt än vad det gjorde för bara fem år sedan. Det har gjort att dina kunder i dag är lika ointresserade av att bli ombedda att vänta medan dina medarbetare konsulterar varandra, som de är av att bli hänvisade till olika avdelningar, för att återigen upprepa sina ärenden.

Föga överraskande visar ett flertal studier om kundupplevelser att en hög grad av kundansträngning ger en hög missnöjdhet medan liten kundansträngning påverkar NPS positivt. Att arbeta med vad som kallas för ”den smidiga kundservicen” är ett sätt att närma sig det senare. Att det är fördelaktigt att göra det så enkelt för kunderna som möjligt är nog enkelt att förstå – men svårare att lyckas med. Därför har vi tagit fram en guide på ämnet, där vi kortfattat går igenom hur du kommer igång med den smidiga kundservicen. Ladda ner den här.

Topics: Kundservice, medarbetare, framtidens kundservice, upplevelse