Satsa på onboarding

En bristande onboarding-process skapar stora risker för en hög personalomsättning. Att däremot ha en tydlig, innehållsrik och avstämd introduktion till arbetet och arbetsplatsen visar de nyanställda att de är sedda och utför ett viktigt arbete. Det är helt enkelt en investering i en bra framtida kundtillfredsställelse med en tydlig payback. Innehållet i denna viktiga fas bygger på flera delar. Dels är det viktigt att sätta plattformen för vad företaget/arbetsgivaren är och gör, vilka värdering som finns och varför.

Kundernas struktur och behov är viktiga att fånga upp tidigt, personalen ska å ena sidan hjälpa dem när de behöver, men vi ska även kunna lyssna på dem och vara ambassadörer in i företaget, en vinkel som vanligen kan förstärkas. Kundservicearbetet i sig måste fräschas upp i form av samtalspsykologi och kunddialoger i olika typer av kanaler.

Även om det kan vara oerhört mycket information som ska hanteras i början av en anställning är det bra att så snabbt som möjligt börja jobba med kunder och ärenden. Detta sker vanligen med hjälp av en mentor, en person som är avsatt för att medlyssna, stödja med information och efter varje kontakt diskutera och ge feedback till medarbetaren.

Ladda ner vår guide “Bättre personal till din kundservice” för att lära dig mer om hur du gör för att hitta och behålla rätt personal. Ladda ned guiden här

Topics: Kundservice, Bättre Personal,, bättre kundupplevelse, Bemanning, Personal, kundservice, utbildning