Gamifiering (gamification) i kundservice kort förklarat

Har du hört talas om gamification eller gamifiering men avfärdat det på grund av det något töntiga namnet? I så fall vill vi få dig på andra tankar. Här på Workz talar vi nämligen ofta om gamifiering som ett av de riktigt stora kliven in i en modernare kundservice.

Har du dålig koll på vad det är kommer en kort förklaring här:

Detta är gamifiering

Gamifiering är inte ett spel eller en lek utan snarare användningen av spelmekanik för att uppmuntra ett beteende. Tror du att detta kommer att innebära att dina anställda på kundservice klickar robotliknande på spelliknande skärmar och oavsiktligt gör sina roller repetitiva, har du fel. Gamifiering driver prestation. Det ger också kundtjänstmedarbetare välbehövligt engagemang, med tydlig återkoppling, och ger plats till välbehövlig uppmärksamhet från kollegor och överordnade samtidigt som det ger dina anställda utbildning och dig best practice.

Varför gamifiering fungerar

Gamifiering är ett bra verktyg för att få människor att utföra nödvändiga sysslor. Det som gör det framgångsrikt är att det ger personen som utför dem en känsla av att de har gjort någonting bra efteråt. Det fungerar även ypperligt eftersom den kickstartar människans tävlingsinstinkt, vilket kommer att göra att hela gruppen avancerar framåt mot nya kunskaps- och kvalitetsnivåer.

Hur gamifiering kan se ut

På olika sätt beroende på vad du vill uppnå. Generellt handlar det om vilka mätvärden du vill mäta. Det kan vara en tävling på lag eller individnivå, med riktmärken och medelvärden snarare än jämförelse med namngivna personer, där varje individ/lag tävlar mot sig själv/a och inte mot en själlös topplista. Till exempel kan man använda den framgångsrik under Onboarding, då det är ett perfekt sätt att lära nyanställda vilka regler, arbetssätt, metoder och rutiner som gäller på ditt företag – på ett kul sätt.

Vill du lära dig mer om gamification rekommenderar vi vår guide på samma ämne med avsnitten:

  • Vad är Gamifiering
  • Motivation och engagemang
  • Användningsområden i kundservice
  • Hur gör man?
  • Vilka effekter kan erhållas?
  • Finns det något argument mot gamifiering?

Ladda ner den nedan:

Topics: gamifiering