Kom igång med livechatt

Studier visar att allt fler föredrar att kunna chatta med ett företag. Det är ett enkelt sätt att ta första steget in i framtiden. Livechatt möjliggör enkla och snabba kontakter som brukar hjälpa kunderna snabbt samtidigt som kanalen frigör mer tid för medarbetarna, som kan ta längre telefonsamtal när det behövs.

Att välja en mjukvaruplattform för kundservice och support kan vara en skrämmande utmaning för många företag. Efter att ett system har valts och implementerats är det därför vanligt att många fortsätter att använda det oavsett de utmaningar de stöter på, i stor utsträckning för att undvika behovet av övergång till ett nytt system. 

Livechatt, däremot, tillhandahålls vanligtvis som en tilläggstjänst som kan integreras med företagets befintliga CRM-plattform eller webbportal. Att addera livechatt är därmed vanligtvis ett smärtfritt förfarande, där du väljer en chattleverantör och sedan installerar deras skript. På tio minuter kan ni vara igång.

Det som kräver mest tankeverksamhet är att se över eventuella nödvändiga förändringar i arbetsflödesprocessen som kan uppstå efter implementering. Personalen behöver självklart även utbildas i systemet och arbetssättet.

Tänk på detta när du börjar använda livechatt:

  1. Svara på nya chattar så fort som möjligt – bygg inte upp nya köstrukturer.
  2. Inaktivera livechatten när verksamheten är stängd eller när agenter inte är tillgängliga.
  3. Gör en lista över svar för de vanligaste frågorna.
  4. Utbilda kundserviceagenterna i ert varumärkes tonalitet.
  5. Granska chatthistoriken för att se trender och kunna förbättra interaktionen mellan agent och kund.
  6. Experimentera med var och när livechatt-knappen visas på webbplatsen.
  7. Överväg att använda automatiska utlösare för att proaktivt erbjuda livechatt.
  8. Lära känna gränserna för livechatt och var beredd att byta till e-post eller telefon när det behövs.

Mer om detta kan du läsa i vår senaste guide. Ladda ner den här. Den är en del av en guideserie i 3 delar som handlar om framtidens medarbetare. Du kan läsa del 1 här och del 2 här.

Topics: medarbetare, erbjudande, personal, kundupplevelse, öka försäljningen, bättre kundupplevelse, Personal, kundservice, utbildning, kundservice på facebook, framtidens personal, framtidens kundservice, customer experience