Om gamifiering och varför den fungerar

Kommer du ihåg första gången du fick lön? Det kändes ganska fantastiskt och pirrigt, eller hur? I dag tjänar du troligtvis betydligt mer pengar, men du känner inte samma känsla den 25:e i månaden som du gjorde de där första gångerna. Det beror på att du har haft samma stimulus sedan dess och effekten har tunnats ur över tid. Det är nämligen så människans ekonomibeteende fungerar: varje typ av belöning kommer att behöva öka i intensitet över tid på grund av tillvänjning.

Rätt sorts motivation ger rätt resultat

Människor kan vara motiverade av att få ett presentkort eller saker från tid till tid, men vad som verkligen driver dem är erkännanden, makt och status.  Det kan låta hemskt, men är i grund och botten något som styr majoriteten av oss. Det hävdar i alla fall Gabe Zichermann, författare till boken The Gamification Revolution.

Speldesigners har vetat detta länge. Ända sedan Pong lanserades 1972 till vår tids Call of Duty, har de haft data om hur användare arbetar och beter sig i sina system och de har använt samma data för att få dem att spela bättre och mer. Gamifiering föddes ur samma insikt. Att se till det data som finns och använda den för att motivera människor till att göra bättre ifrån sig.

Roligare kundservice med gamifiering

Gamifiering är därför ett utmärkt sätt att få personal att inte bara utföra sina jobb med bravur, utan också att få dem att göra det med glädje.  Men vad är det då?

Gamifiering är processen av att använda speltänkande och spelmekanik för att lösa problemen hos kunder och engagera kundservicemedarbetare. Men det är inget spel eller någon lek. Gamifiering handlar om att driva affären framåt och motivera personer med hjälp av data.

"Det handlar om att räkna ut olika sätt att skapa incitament och motivation. Du ökar produktiviteten och får anställda som håller högre kvalitet samtidigt som du lockar nästa generation och millenie-generationen, med deras ökade tekniska färdigheter", säger Zichermann.

Workz syn på gamifiering

Vi har tagit fram en guide på ämnet Gamifiering. I den berättar vi vad det är, hur du kommer igång och vilka möjligheter som ligger inom begreppet.

Ladda ner Workz guide till framtidens kundservice: Gamifiering

Hälsningar Jonas Norén.

Topics: gamifiering