Rekrytering under och efter corona

Med coronakrisen kom inte bara hemarbete och social distansering utan även massuppsägningar. Det gör att utbudet när ni ska rekrytera kommer att vara större än någonsin. De kan leda några till att tro att det också kommer att vara lättare än någonsin att rekrytera. Tvärtom, säger vi.

 

Ska du rekrytera själv kommer arbetet att bestå av att gå igenom 300 personers cv istället för det vanliga om kanske 50 stycken. Risken är att du gör det lätt för dig och väljer ut några av de första som känns bra.

 

Digitalisera rekryteringsprocessen

 

Rekrytera på det moderna sättet istället. Med andra ord, digitalisera processen genom att matcha de sökanden mot er kompetensprofil.

 

Workz matchar alla kandidater till uppdrag mot de kompetensprofiler som vi tar fram. Och ju fler som söker – desto bättre spridning på matchningen och möjlighet att hitta de som verkligen passar. Detta sker först ut i processen. Rekryteringsprocessen blir helt fördomsfri då ingen annan information presenteras förrän matchningen är gjord och det första urvalet är framtaget.

Processen blir rätt, tydlig och kostnadseffektiv då ni slipper lägga ner massor av tid på att gallra och läsa cv:n, och genomföra intervjuer. Hela processen går dessutom snabbare när en manuell värdering av ansökningarna kan begränsas till slutkandidaterna.

Slutligen ökar kvaliteten på urvalet, eftersom metoden är vetenskaplig och genererar en högre statistisk träffsäkerhet än de gallringsmetoder som är alternativen när du ska hantera en större grupp sökande.

Vad innebär en sådan urvalsprocess? Jo, att 50 – 70 procent av de sökande sållas bort. Och det ska du vara glad för. Kvar återstår de som har bäst förutsättningar att leverera god service åt både verksamhet och kund. 

Om detta kan du läsa mer i vår senaste guide Kundservice efter Corona: att arbeta hemifrån, ledarskap och rekrytering, som du laddar ner här.