Så får du bättre lönsamhet i din kundservice

I vår senaste guide pratar vi om hur du kan få bättre lönsamhet i din kundservice, och därmed hela företaget.

För visst är det så att de personer som pratar med kunderna mest också är de som har makten att påverka dem åt ena eller andra hållet. Då är det viktigt att medarbetarna ges förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb. Det måste finnas en strategi för hur arbetet ska skötas och ledningsgruppen måste stå bakom den.

I guiden listar vi hela 12 tips på hur du som kundservicechef kan göra för att lyckas med satsningen. Tips nummer två tänkte vi dela med oss av här i dag.

Kundservicechefen ska ingå i ledningsgruppen

Genom att ha en representant närvarande i ledningsgruppen kan enheten gå från att ses som ett kostcenter till en värdefull och lönsam resurs. Kundchefens roll i ledningsgruppen blir bland annat att få de andra medlemmarna att förstå att kundservicen besitter en oslagbar förmåga att vårda och utveckla kunderna – och därmed företagets varumärke. Det är upp till kundservicechefen att få företaget att ändra sin strategi, och gå från att lägga all sin kraft på att få in nya kunder till att lägga lika stort fokus på att serva existerande kunder.

Läs mer om detta och de 11 andra tipsen i Workz guide till bättre ekonomi - klicka här.