Sälj mer med dessa 6 enkla regler

Funderar du på hur du kan arbeta mer framgångsrikt med försäljning i din kundservice? Vi har precis tagit fram en guide som handlar om detta. Den kan du ladda ner här.

Men här kommer några grundläggande tips från säljgurun Barry Rhein. Precis som många andra säger han att det viktigaste ett företag måste förstå är att de kommer att få fler kunder, dessutom snabbare, om dekommunicerar fördelarna med att använda deras produkt i stället för funktionerna. Det är ingen rocket science eller en aha-upplevelse för dig att höra detta, men vi tror att det är bra att påminna om även grunderna ibland.

Rheins sex regler för hur du arbetar med att kommunicera fördelarna med det du säljer:

1. Vet skillnaden mellan en fördel och en funktion

En funktion är något som en produkt eller tjänst "är" eller "gör". En fördel är något som produkten eller tjänsten betyder för kunden. Till exempel:

Fel: "Denna bil har ett förstärkt säkerhetstak." (funktion)

Rätt: "Den här bilen håller din familj säker." (nytta)

2. Använd ett levande men vanligt språk. Kunder kommer att komma ihåg en fördel längre och lättare om det uttrycks med enkla, starka ord som framkallar känslor.  

Fel: "Det här taket ger skydd vid en överrullningsolycka."

Rätt: "Om den här bilen rullar över på taket vid en olycka är chanserna stora att du kommer att klara dig."

3. Undvik branschlingo och jargong.Ingenting tar död på en fördel lika effektivt som ett användande av trötta affärsklichéer eller en alltför teknisk terminologi. 

Fel: "Robust implementering av 80210 protokoll"

Rätt: "Du kan ansluta nästan var som helst." 

4. Håll listan över förmåner kort.De flesta människor kan bara hålla två eller tre tankar åt gången. Långa listor med förmåner orsakar bara förvirring. 

Fel: "Här är de 10 bästa fördelarna med att använda vår produkt"

Rätt: "De två viktigaste sakerna att komma ihåg är..." 

5. Betona vad som är unikt för din tjänst eller ditt företag.Fördelar som är generiska för din produktkategori kan övertyga en kund att köpa ... men inte nödvändigtvis från dig. Använd fördelar som skiljer dig från dina konkurrenter. 

Fel: "Vår mjukvara gör dig mer produktiv."

Rätt: "Våra kunder minskar sina kostnader med 30 procent, det är cirka två gånger mer än branschgenomsnittet."

6. Gör dina fördelar konkreta.Kunderna ignorerar fördelar som är abstrakta och uttrycks med vaga adverb och adjektiv. Fördelar som är konkreta och specifika är övertygande och minnesvärda 

Fel: "Vi kan radikalt minska dina lagerkostnader."

Rätt: "Vi minskar lagerkostnaden med i genomsnitt 25 procent."

Tryck på knappen för att ladda ner guiden.

 

Topics: personalutveckling, kundupplevelse, Bemanning, framtidens personal, framtidens kundservice, customer experience