Så här lyckas du med kundservice-rekryteringen 2020

Vårt viktigaste råd till dig som vill bygga en framgångsrik och lönsam kundserviceorganisation är detta: 

innan du försöker att investera dig fram teknikmässigt till bättre kundtillfredsställelse bör du gräva där du står och se till att det mest grundläggande – personalen – är rätt för kundserviceyrket.

Resultatet kan annars bli kostsamt. 

Att rekrytera är dyrt, att felrekrytera är svindyrt. Det vet du säkert redan. Men hur dyrt? De senaste sifforna är så skrämmande att vi knappt vågar skriva ut dem. Fackförbundet Vision har räknat på det och kommit fram till att slutsumman för en rekrytering inklusive onboarding samt kostnader för avveckling av medarbetaren som slutar i genomsnitt landar på 542 700 kronor. Som om det inte vore illa nog indikerar beräkningar från Poolias att en felrekrytering kostar cirka 700 000 kronor.

Då är kostnaderna inte inräknade för vad dålig kundservice kostar i form av sämre lönsamhet. Forskning från Accenture Strategy visar att 64 procent av de som byter leverantör gör det på grund av en dålig serviceupplevelse. Och när företag förlorar en kund gör de det oftast för all framtid (6 av 10 gånger). Resultatet? Företag måste ersätta dem med nya kunder, vilket är tidskrävande och kostsamt.

Mer om detta kan du läsa i vår senaste guide; Workz guide till att rekrytera kundservicemedarbetare för 2020-talet. Ladda ner den här.

Ladda ner den här.

Topics: Workz, Bemanning, Personal, kundservice, utbildning, framtidens personal, framtidens kundservice, customer experience, kundservivce, cx