Ta första kundkontakten

Med e-postmeddelanden, sociala medier, sms, inloggningsplattformar, virtuella assistenter, chattrobotar och så vidare finns det fler metoder än någonsin för ett företag att enkelt komma i kontakt med sina kunder. I stället för att bara använda dessa kommunikationskanaler för att skicka generiska meddelanden eller grundläggande marknadsföringsinformation kan du utnyttja dem för att skicka ett kort meddelande om hur en inköpt produkt fungerar eller begära feedback på en tjänst. När det hanteras noggrant kan proaktivt kundbeteende vara mycket fördelaktigt för ett företag.

Undrar du varför detta är så viktigt? Ett företag hör vanligtvis bara från 4 % av sina missnöjda kunder, medan de övriga 96 % förblir tysta - varav 91 % inte kommer att återvända som kund. Genom att bara fråga om feedback eller checka av om en produkt eller tjänst lever upp till kundens förväntning visar du hur mycket ditt företag bryr sig om dem och hjälper till att bygga en personlig relation som ofta är avgörande för att utveckla en långsiktig kundrelation. Det behöver inte vara en maskin som gör detta arbete. Många företag har anställt seniora kundservicemedarbetare som specifikt arbetar med kundvård. Deras enda uppgift är att hantera de svåraste fallen, de mest missnöjda kunderna och uppsökande kontakt för att förebygga negativa kundupplevelser till exempel när företaget vet med sig att de haft problem med försenade leveranser, felaktiga fakturor eller tekniska problem.

Mer om detta kan du läsa i vår senaste guide. Ladda ner den här. Den är en del av en guideserie i 3 delar som handlar om framtidens medarbetare. Du kan läsa del 1 här och del 2 här.

Topics: personalutveckling, bättre ekonomi, serviceperson, intäkter, kundupplevelse, öka försäljningen, framtidens personal, framtidens kundservice, chat, customer experience, kundservivce, upplevelse