Vad är Customer Experience?

Customer Experience, som inte helt ska likställas med den svenska termen kundupplevelse, handlar om ett större sätt att förstå, ta sig an och arbeta med kundernas köpresa.

Customer experience handlar om fyra saker

Customer experience handlar i korthet om följande fyra saker:

  • Lyssna på dina anställda och sätt upp system som kan hjälpa dem hantera sina behov och problem.
  • Anställ efter inställning, inte skicklighet. Med andra ord, om du vill ge dina kunder hjälp, anställ hjälpsamma människor. Att intervjua personer i grupp är exempelvis ett sätt att se hur de interagerar.
  • Ge dina anställda en mening, inte förhållningsorder, så att de känner att de har förtroende och mandat att göra sina jobb.
  • Ge dem möjligheten att vara kreativa så att de kan göra vad som krävs för att förbättra kundernas CX.

Guide om customer experience i kundservice

Vi har skrivit en hel guide som vidare försöker förklara vad Customer Experience är – och hur du kan arbeta med det.

I guiden går vi igenom:

  • Begreppet Customer Experience
  • Kundserviceavdelningens roll för Customer Experience
  • Hur du utvecklar ett Customer Experience-program
  • Hur kundservicepersonalen kan hjälpa till i arbetet

Ladda ner den här:.

Topics: kundupplevelse, bättre kundupplevelse, customer experience