Så här skriver du ditt CV i fem olika steg

Hos oss på Workz kikar vi på dina förutsättningar bland annat genom våra arbetspsykologiska tester. CV är intressant i ett senare skede i rekryteringsprocesserna. Det är därför alltid viktigt att du har ett fullständigt CV så vi kan förbereda intervjuer, och i slutfasen kan värdera även det. Här kommer sju konkreta tips på saker att tänka på när du tar fram ditt CV:

  1. Ett CV bör se olika ut beroende på vilken bransch du söker jobb i. Marknadsföring-, kommunikation- och mediabranschen kräver ofta ett mer kreativt utformat CV, medan andra branscher oftast inte kräver lika mycket kreativitet. Söker du ett jobb inom kundservice bör du lyfta dina erfarenheter från alla typer av serviceroller och kundkontakter. 

  2. En bild kan lyfta eller sänka ett CV, om du väljer att ha en bild är det viktigt att den är professionell. Undvik bilder tagna i olämpliga sammanhang, t.ex. en bild från studenten. Men, det är absolut inget krav att ha en bild.

  3. Det är viktigt att du har med dina kontaktuppgifter, speciellt telefonnummer och mejl. Har du alla dina uppgifter i en fotnot följer de med på alla sidor av ditt CV vilket är praktiskt för rekryteraren.

  4. Ha inte ett för långt CV, två sidor räcker. Informationen ska vara konkret och betydelsefull för just det jobbet du söker. Ett standard-CV kan vara ok, men det blir ofta väldigt allmänt och lite ointressant. Tänk på att en rekryterare tittar på många CVn.

  5. Kom ihåg att alltid sätta ditt senaste jobb, och din senaste utbildning högst upp. Det vill säga, det som är mest relevant är det som syns först.

  6. Skriv gärna en kompletterande text under dina föregående jobb, där du beskriver dina arbetsuppgifter och dina prestationer.

  7. Skriva en kort sammanfattning av dina ambitioner och vad du söker för utmaningar.

 

Topics: Kundservice