Nyheter

Workz nyheter

Här kan du ta del av nyheter om kundservice, nya guider, kommande seminarium och annat spännande som händer på Workz.

18 februari 2021

Ny utbildning för kundservicemedarbetare ”Ny på jobbet”

Många kunder har frågat oss om en kortare träning av nya medarbetare på sina kundserviceavdelningar. Vi har därför tagit fram en sådan, och kör den första öppna kursen den 18 mars. Ta chansen att ge dina nya medarbetare en kickstart, här är all fakta:

Read More

3 februari 2021

Skippa magkänslan och ta kundservice på allvar!

För inte alls länge sedan sågs kundservice som ett enkelt yrke som i princip vem som helst kunde ta sig an. En bild som självklart har påverkat även kundservicemedarbetarnas syn på sitt yrke. Många har sett en kundserviceroll som ett sätt att komma in på ett visst företag, snarare än som en egen karriärväg. Därmed har medarbetarna velat ta sig vidare till en annan avdelning och roll så snabbt som möjligt.

Read More

18 januari 2021

Årets julkalender från Workz - 2020

Investera i dina medarbetare

I dag drivs de flesta kundserviceavdelning med ett viktigt mål att minimera kostnader. Kostnadsmedvetenheten genomsyrar hela avdelningen på ett negativt
sätt, bland annat genom att ge de anställda alltför låga löner, otillräcklig utbildning, och enkel styrning efter tydliga instruktioner. 

Read More

22 oktober 2020

Workz lanserar kundserviceutbildning

Visste du att kundserviceavdelningar i genomsnitt lägger totalt 5 procent på utbildning? Det motsvarar ungefär 10 dagar per år. Och av denna har mindre än 10 procent fokus på service, det vill säga att lära sig och utveckla sin förmåga att hantera kunder, svåra samtal och försäljning. Utveckling av affärer får mindre än en dag i månaden.

Read More

1 april 2020

Kundservice i Coronatider

Till dig som jobbar med kundservice

För bara en månad sedan hade de flesta av oss ingen aning om vilken situation vi skulle hamna i på grund av Corona. 

Read More

9 januari 2020

Testa kontraproduktivt beteende när du rekryterar till kundservice!

Vi har tidigare bloggat om att det kan bli en kostsam historia att rekrytera fel personal till sin kundservice.

Read More

12 december 2019

Så här lyckas du med kundservice-rekryteringen 2020

Vårt viktigaste råd till dig som vill bygga en framgångsrik och lönsam kundserviceorganisation är detta: 

Read More

11 februari 2019

Service saknas i kundserviceutbildningen

Mycket tid går åt att utbilda och träna personalen på en kundserviceavdelning. När vi har analyserat innehållet i alla introduktioner, onboarding-program och löpande utbildningsinsatser är det slående hur liten andel som själva kundservicehantverket får. 

Read More

28 januari 2019

Vad har er kundservice för uppdrag?

Besvara frågan: Vad har ni er kundservice till? Det kan tyckas vara en banal fråga med ett enkelt svar. 

Read More

15 juni 2018

Kom igång med livechatt

Studier visar att allt fler föredrar att kunna chatta med ett företag. Det är ett enkelt sätt att ta första steget in i framtiden. Livechatt möjliggör enkla och snabba kontakter som brukar hjälpa kunderna snabbt samtidigt som kanalen frigör mer tid för medarbetarna, som kan ta längre telefonsamtal när det behövs.

Read More

25 april 2018

Att förändra en stor kundservice, seminarium och tips

Drygt 75 personer fick under torsdagsmorgonen möjligheten att delta på Workz frukostseminarium. Vår huvudtalare var Erik Lindström, Director of Customer Operations på Tele2. Förutom att ge en rejäl bild av hur Tele2 arbetar med sin kundservice – och varför, så fick vi alla möjlighet att ta del av den stora förändringsresa som de gjort under de senaste åren, där de gått från en ganska kaotisk kundservicesituation, till en mer strukturerad och processtyrd verksamhet. De viktigaste lärdomarna från processen sammanfattade Erik med:

Read More

15 november 2017

Vad gör kundservicepersonalen i framtiden?

I dag finns även en uppsjö av tekniska möjligheter att effektivisera och utveckla kundserviceenheterna. Det har blivit enklare att implementera nya kanaler, det går snabbare, och priserna har sänkts. I takt med att denna utveckling etablerar sig bredare kommer enkla ärenden som i dag hanteras av människor att i stället lösas av teknik. Detta innebär att de människor som jobbar kvar inom kundservice nu kan jobba med att utveckla kundrelationer. Det handlar om att i alla lägen se affärer i form av nyförsäljning, mer- och korsförsäljning samt utveckling av lojalitet på olika sätt. Allt detta som inte går att automatisera bort. För detta krävs personal utöver det vanliga. Personal som behöver handplockas för jobbet och sedan ges tid, verktyg och utbildning för att lyckas. För detta passar insourcing enligt Workz modell perfekt, där vi ansvarar för hela avdelningen och dess utveckling ute hos dig.

Hur man kan driva sin kundservice genom en insourcinglösning kan du läsa mer om i vår guide
Read More