Skippa magkänslan och ta kundservice på allvar!

För inte alls länge sedan sågs kundservice som ett enkelt yrke som i princip vem som helst kunde ta sig an. En bild som självklart har påverkat även kundservicemedarbetarnas syn på sitt yrke. Många har sett en kundserviceroll som ett sätt att komma in på ett visst företag, snarare än som en egen karriärväg. Därmed har medarbetarna velat ta sig vidare till en annan avdelning och roll så snabbt som möjligt.

Tyvärr är det en bild som fortfarande lever kvar på många håll, trots att den digitala utvecklingen talar för något helt annat. Med dagens teknik behöver kundservicemedarbetare inte längre hantera enklare ärenden som att spåra paket och uppdatera adresser. Istället kan de använda sin tid till mer avancerade uppgifter som kräver specialkompetens och självständig slutledningsförmåga.

Det betyder också att vi inte kan rekrytera på samma sätt som tidigare. Vi måste hitta personer om klarar av de mer avancerade kundserviceuppgifterna, vilket inte är så lätt som det kanske låter. Ofta tenderar vi att anställa den person som vi personlighetsmässigt tycker bäst om under anställningsintervjun. Det finns dock ingenting som säger att det är den personen som är bäst lämpad i kundservicerollen. Mest troligt är det inte den mest socialt kompetent som är rätt person.

Istället ska vi leta efter mer komplexa egenskaper. Men dessa är väldigt svåra att uppfatta under en intervju – och det är där våra omfattande kompetensprofiler kommer in i bilden.

Att kundserviceyrket har blivit mer avancerat är egentligen bara positivt, trots att rekryteringen blir svårare och mer omfattande. Det innebär, under förutsättning att rätt personer rekryteras, att kundservicemedarbetarna kommer att stanna längre eftersom deras yrke och roll tas på större allvar.

Därför finns det all anledning att inte gå på magkänsla när kundservicemedarbetare ska rekryteras. Dessutom är kundservicemedarbetarna de första och ofta även de enda på företaget som har kontakt med kunderna. Så var ödmjuk inför det faktum att det i dagens snabba digitala utveckling är svårare att hitta rätt personer. Var inte heller rädd för att ta in specialiserad hjälp för att rekrytera. Det kommer att förbättra nöjdheten bland såväl kunder som medarbetare.

Läs mer om hur du rekryterar rätt medarbetare till din kundservice här.

Topics: Workz, Kundservice, Bättre Personal,, serviceperson, personal, rekrytering, Personal, kundservice, utbildning