De 4 grundpelarna inom chat och bots

Chatbots på ingång inom kundservice

Har ditt företag en större kundserviceavdelning har du nog inte missat att Facebook numera har gjort det möjligt att bedriva kundservice direkt i Messenger. Och de är inte ensamma. Bland annat har Microsoft introducerat bots till Skype och även Kik, LINE, Telegram och Slack har skapat bots till sina appar.  Varför detta intresse, kan man fråga sig?

För oss inom kundservice handlar det främst om att det för första gången finns ett sätt att möta kunderna på deras egen planhalva. På ett sätt är det den ultimata formen av kundservice. Att ständigt finnas där, i kundernas bakficka, bara ett meddelande bort.

4 grundpelare för chatboots inom kundservice

När vi kikar närmare på framtiden inom chatten ser vi att den vilar på 4 grundpelare.

1: Mobil

Chat är numera en del av den organiska resan som är genomgripande och intelligent inbyggt i andra kanaler - inte bara inbäddade någonstans på ett företags webbplats.

2: Datadriven

Big data används för att göra realtidsförutsägelser i varje skede av en chats tratt. AI-driven maskininlärning tar också en större roll när det kommer till att göra chatten effektivare genom hela kundresan.

3: Designad

Designen och interaktion av chaterfarenheten är nu rikare, mer visuell och mer datadriven.

4: Digitala agenter

Prediktiva modeller i stor skala hjälper till att klassificera och analysera varenda chat på både kvantitativa och kvalitativa nivåer (t.ex. agentens nivå av empati, kvalitet på svar eller dess produktkunskap). Detta öppnar upp enorma möjligheter för att aktiva arbeta med performance management. 

Läs vår guide om chatbots i kundservice

Vill du läsa mer om chat och bots handlar vår senaste guide om just detta. I den går vi bland annat även igenom följande moment:

  • Så vad är en bot?
  • Appens död är botens bröd
  • Varför är chatbots så bra?
  • Facebook leder vägen fram

Ladda ner Framtidens kundservice: chatbots genom att klicka på knappen nedan.

Topics: chat