Hitta ditt jobb online

    Idag är det vanligt att hitta sitt drömjobb via sociala medier. De nya kanalerna erbjuder exponeringsmöjligheter och en mer direkt kontakt mellan arbetsgivare och arbetssökande än vad som tidigare varit möjlig. Här följer några tips om hur du går tillväga:

    Om du ska söka nytt jobb finns det många anledningar att se över din digitala profil. De ständigt växande sociala medierna erbjuder stora möjligheter till exponering. På det sättet kan du få jobben att komma till dig. På nätet har du möjlighet bygga ditt varumärke och marknadsföra dig själv på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. På yrkesnätverket LinkedIn kan du publicera ditt CV och information om dig själv, vilket i princip gör att du kan söka jobb passivt.

     

    Det finns några saker du bör tänka på om du vill utannonsera att du söker nytt jobb via sociala medier. Välj den kanal som passar dig bäst. Om du har många följare på Twitter eller Instagram ska du utnyttja dem, men annars är Facebook och LinkedIn både de mest populära och de effektivaste vägarna att gå.

     

    Om du väljer att gå ut med att du söker nytt jobb via din Facebooksida kan det vara bra att veta hur rekryterare går till väga när de söker

    Skriv inte bara: “Jag söker nytt jobb”, utan var exakt och använd de ord som rekryteraren kommer använda när de söker kandidater. I vilken bransch söker du jobb? I vilken stad? Vilka jobbtitlar är aktuella? Se till att de frågorna är besvarade.

     

    Din annons bör också innehålla en kort beskrivning av dig själv och din arbetslivserfarenhet. Var tydlig och inte långrandig. Berätta vad du gjort, vad du kan och vad du vill, och se återigen till att du tänker på sökbarheten – använd dig av fackterminologin.

     

    Din facebookstatus behöver varken vara ett komplett CV eller ett personligt brev. Se den snarare som ett lockbete som kan få rekryteraren att ta kontakt med dig. Se istället till att det finns en länk där arbetsgivaren kan hitta ditt CV och en längre presentation av dig själv, förslagsvis länkar du till din LinkedIn-profil.

     

    Du ska naturligtvis be dina vänner dela din status, men ännu viktigare är att posta den i de stora facebookgrupperna för din bransch. Sen kan du låta arbetsgivarna ta nästa kontakt.

     

    Till sist är det viktigt att tänka på vilken social profil du har. Kanske är du en av dem som har en Facebooksida eller en Instagram med bilder som inte alltid visar din mest professionella sida. I så fall är du knappast ensam, men det kan vara klokt att tänka på vilken bild du vill att dina framtida arbetsgivare ska få av dig. Du bör räkna med att de kommer googla ditt namn. Ställ in dina sociala mediaprofiler så att du har kontroll över vilket material som är publikt och vilket material som delas med dina vänner. Använd den möjligheten.

    Topics: Workz, Kundservice